De digitalisering oefent een enorme impact uit op verschillende domeinen. Ook HR en rekrutering ontsnappen daar niet aan: vandaag de dag zijn er al interessante fenomenen die bewijzen dat traditionele aanwervingsprocessen passé zijn. Wat de digitalisering nu concreet betekent voor jouw rekruteringsbeleid? We zetten het even op een rij:
1 – Alles moet sneller en transparanter
Vergeet tientallen sollicitatiegesprekken en de bijbehorende administratieve rompslomp: de digitalisering vereist een sneller en bovenal transparanter aanwervingsproces. Niet alleen omdat jij als organisatie zo bergen tijd bespaart, ook sollicitanten zijn ongeduldiger. Millenials willen in één oogopslag kunnen zien wat jouw bedrijf hen te bieden heeft. Gaat het hele gebeuren te traag, dan haken ze af.
2 – Nood aan on-demand en tijdelijke werkkrachten
Toegegeven, de deeleconomie is nog niet helemaal een feit in België. Platformen zoals Uber kennen een trage en moeizame opkomst, en de wet maakt de dingen soms complexer dan nodig.
Maar de zogenaamde ‘on demand economy’ is ook geen verre toekomstmuziek. Vicepremier en minister van Digitale Agenda, Telecom en Post Alexander De Croo maakt er geen geheim van dat Uber-oprichter Travis Kalanick in de VS met het deeleconomie-principe al geweldige zaken heeft betekend voor de werkgelegenheid.
Per slot van rekening hebben almaar meer organisaties nood aan tijdelijke werkkrachten. Vandaag zijn jobs niet meer per definitie een verbintenis op lange termijn. Zeker niet in de logistieke, administratieve of horecasector.
3 – Ook rekrutering verloopt via smartphones
In het digitale tijdperk moet informatie 24/7 binnen handbereik zijn. En dat is niet anders bij het zoeken naar nieuwe werkkrachten. Nu niet alleen consumenten, maar hoe langer hoe meer bedrijven afhankelijk zijn van mobiele applicaties en digitale platformen, zullen steeds meer aanwervingen plaatsvinden via de digitale weg. Experts en specialisten verwachten zelfs dat bijna het hele HR-management binnenkort plaatsvindt binnen gespecialiseerde platformen en mobiele apps.
Ook van plan om het rekruteringsbeleid van je bedrijf klaar te stomen voor de digitalisering?